Hvad er pilates og yoga

Pilates og yoga er træningsformer, der minder meget om hinanden.

For begge gælder det, at du kan arbejde med din krop i det tempo, du er klar til, og det vigtigste er, at du øver dig i at lytte til, hvad du har brug for.

På holdene behøver du ikke at sammenligne dig med andre, for de kan ikke mærke, hvad netop din krop har brug for. Nogle gange skal du hvile mere i løbet af en time, mens du andre gange gerne vil udfordre dig selv i sværere øvelser. Alle øvelser, jeg underviser i, kan jeg skalere op og ned, så du kan tage hensyn til, hvis du har en skade eller ikke skal presse dig selv i dag. Eller omvendt netop vil udfordre dig selv mere.

Hvis du gennem dit liv har kæmpet meget med at sammenligne dig selv, din krop og dine præstationer med andre, er det netop et tema, du kan arbejde med undervejs. Det handler om at spotte og slippe de gamle mønstre og vende hjem til, hvordan det egentlig mærkes at være dig og lytte til, hvad netop du har brug for.

Pilates

Pilates arbejder ud fra grundprincipper med respekt for kroppen, så du minimerer risikoen for skader og passer på dem, der er i forvejen. Du styrker din core og bruger din opmærksomhed til at mærke, hvordan netop du skal træne, så du nærer din krop. Det er nemlig kun dig, der kan mærke din krop indefra. Bevægelserne er præget af at bruge kroppens egen tyngdekraft til at skabe modstand, og den samme bevægelse gentages ofte 8-12 gange, hvorefter en ny overtager. Vejrtrækningen er ind gennem næsen og ud gennem munden, og her er et særligt fokus på at styrke din core og din ryg.

Yoga

Yoga arbejder også ud fra grundprincipper, der minder om dem i pilates. I yoga arbejder vi mere med dybere stræk og flow sekvenser – altså en sammensætning af forskellige bevægelser efter hinanden, og vejrtrækningen foregår også her via næsen, men oftest pustes der også ud via næsen. Her kan også bruges ujjayi åndedræt. Du skal dog finde den vejrtrækning, der passer til dig, og dette guider jeg dig til undervejs på timerne.

I yoga kan der benyttes redskaber som yogablokke og yogastroppe, der begge er i klinikken.

I yoga er der traditionelt set større fokus på meditation og at søge indad, ikke blot i kroppen men i sindet og i sjælen, og yoga og mindfulness udspringer af de samme østerlandske traditioner. På timerne benytter vi både vejrtrækningsøvelser, du guides i opmærksomhed og accept af det, der er, og vi slutter også af med udstrækning, afspænding og meditation.

Den særlige indre opmærksomhed

Det at skabe kontakt til kroppen er et af de vigtigste redskaber til at finde hjem. Et af redskaberne her er at skabe interoceptiv opmærksomhed, altså en opmærksomhed på kroppens indre tilstand. Det er en sans lige som føle-, høre- og synssansen.

Det er herinde i kroppen, vi kan mærke, om en bevægelse er god for os. Eller om vi kun laver den på denne måde, fordi vi sammenligner os med naboen på måtten ved siden af.

Her kan vi mærke, hvad øvelser gør for kroppen – og vi kan samarbejde med kroppen.
– Lidt modsat af at gå på et fitness hold for at forme og ændre kroppen (et udefra-fokus), så arbejder vi her med lytte og acceptere (et indefra-fokus).

Det er herinde i kroppen, vi kan mærke, om noget er godt for os.

Det er herinde kan vi mærke vores behov og grænser

Herinde kan vi blive nysgerrige på vores følelser, og vi kan mærke vores kald og retning i livet.

Om vi er på rette vej.

Men alt dette kan vi ikke, hvis vi ikke lytter.

Så det at lande på måtten og være, nære og lytte til kroppen og dig selv kan være en vigtig pause i din hverdag. En pause der giver dig energi til at komme hjem og være noget for dig selv og dine kære. En pause, hvor du nærer din krop, så den får mere energi og færre smerter. Din krop styrkes, så den kan arbejde endnu bedre for dig, og du får sorteret i alle dagens og ugens indtryk. Og i dine egne tanker og livet indeni.